בשביעי לאוקטובר התעוררנו למציאות אחרת. ארורה ובלתי נתפסת. לצד האיום הבטחוני והצער הלאומי, ימים אלו מציבים אתגרים משמעותיים ברמה עסקית, תעסוקתית וכלכלית.

לחימה ממושכת שוחקת את היסודות הכלכליים הנחוצים לתפקוד יעיל ויציב של המשק. המשק הישראלי, כפי שמדגימים המדדים הבאים, היה בהאטה כלכלית כבר בתחילת פרוץ המלחמה:

ירידה בדירוג האשראי של ישראל (עי" חברת S&P) – תחזית הדירוג של ישראל ירדה מ-"יציבה" ל-"שלילית", כדי לשקף את ההרעה בסיכונים הגיאופוליטיים והביטחוניים של ישראל.

ירידה חדה בצמיחת התוצר הלאומי – בנק ישראל מעריך כי בשנת 2023 התוצר יצמח בשיעור של 2.3% (בהשוואה לצמיחה של 6.5% בתל"ג בשנת 2022)

 הדולר ממשיך להתחזק ביחס לשקל ופרץ את מחסום ה-4 שקלים (השער הגבוה ביותר מזה 11 שנה).

נמשכת המגמה השלילית בהייטק הישראלי – היקף ההשקעות בהייטק ב- 2023 (ינואר-ספטמבר) נמוך ב-63% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הגירעון התקציבי מתרחב – נמשכת הירידה בהכנסות הממשלה (בכ-4.4%) לצד עלייה בהוצאות הממשלה (בכ-6.8% ) בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד, מגמה שצפויה להתגבר בעקבות המלחמה.

בתוך ההאטה הכלכלית וחוסר הוודאות, יש לנו אחריות קולקטיבית לשמור ולבסס את הפעילות העסקית במטרה לחזק את התעסוקה ולבצר את הכלכלה הישראלית.

מדוע יציבות כלכלית חיונית לחיזוק הביטחון הלאומי?

כלכלה יציבה וחזקה עומדת בבסיס הביטחון הלאומי על ידי הבטחת משאבים להגנה, קידום לכידות חברתית ויציבות תעסוקתית, טיפוח יחסים בינלאומיים טובים, בניית חוסן לזעזועים חיצוניים, ואיפשור קידמה טכנולוגית.

חשוב לא פחות, כושר עמידה איתן וממושך של העורף האזרחי (שתורם, מתנדב ומסייע מאוד למאמצי הלחימה) מותנה במידה רבה ביציבות תעסוקתית וכלכלית.

בהתאם, השקעה מושכלת בשיפור וייעול עסקי דווקא בתקופה זו היא מהלך נחוץ ואסטרטגי לביסוס המשק הישראלי כהכנה לעתיד מדיני-חברתי משגשג ובטוח יותר.

איזה פעילויות עסקיות ושיווקיות כדאי לקדם היום כדאי להבטיח הצלחה מחר?

מחשבים מסלול (אסטרטגי) מחדש

במקום להתעכב רק על האתגרים הנוכחיים, כדאי לנצל את הזמן להערכה מחודשת של האסטרטגיה השיווקית, תכנון פעילות עתידית, בחינת האפשרות לשכלול המודל העסקי, אימוץ טכנולוגיות חדשות להגברת היעילות ושיפור התקשורת.

טיוב הדאטה הארגוני

יכול להיות שאתם מתעלמים מאחד הנכסים החשובים ביותר שלכם? מאגר הנתונים (הדאטה בייס הארגוני) עשוי להתברר כמכרה זהב לא מנוצל. הוא מכיל מידע מהותי על לקוחות קודמים, קיימים ועתידיים, על צרכים ומגמות שוק, ועל הפעילות השיווקית שלכם. עיבוד וניתוח הנתונים יכול לעזור לכם להבין טוב יותר את הלקוחות, לזהות הזדמנויות חדשות, ולייעל את מאמצי השיווק והמכירות שלכם.

שימוש במדיה חברתית לטיפוח תחושת מעורבות וחיבור

על כוחו וחשיבותו של הסטוריטלינג דובר כבר רבות. זה הזמן להתמקד בתוכן סיפורי ואנושי במקום בקידום מכירות. השתמשו במדיה החברתית כדי לטפח תחושת מעורבות ולהעמיק את הקשר עם הקהילה. התקופה הזו מספקת הרבה הזדמנויות ורעיונות לסטוריטלינג. כדאי לעשות זאת בתבונה – לשתף סיפורים אישיים רלוונטיים, להאיר את הצד האנושי של העשייה העסקית, לספר על יוזמות התנדבות ו/או תמיכה, ולפרגן לעובדים שעושים עבודה מאומצת וטובה.

שימור לקוחות קיימים

שימור לקוחות קיימים חיוני לא פחות מגיוס לקוחות חדשים. בתקופה זו כדאי לבסס ולהעמיק את הקשרים כדי למנוע נטישת לקוחות. השתמשו במשאבים הקיימים כדי לקדם תקשורת מותאמת לקוחות באמצעות אימייל מרקטינג, וובינרים וסמינרים מקוונים, מבצעים מיוחדים, ושירות לקוחות משופר.

ייזום שיתופי פעולה

"אחדות" היא מילה ריקה אם היא נותרת רק כסיסמה. בדקו אפשרויות לשיתופי פעולה (אפילו נקודתיים) עם עסקים אחרים כדי לתמוך זה בזה ולייצר סינרגיה עסקית.

הרחבת הפעילות העסקית לשווקים בינ"ל

האם ניתן להרחיב את הפעילות שלך לשווקים בינלאומיים? בין אם מדובר בזיהוי לקוחות פוטנציאליים (שעשויים להפיק ערך ותועלת מהמוצר או השירות שלך), בגיבוש מדויק של הצעת הערך (USP)של העסק שלך או בהכנת מסרים מותאמים לקהל מעבר לים, ייתכן שהגיעה העת להניע פעילות גלובלית. עבודה עם מומחים בתחום עשויה לספק תמיכה והדרכה חשובה כיצד להצליח במהלך מהותי כזה המספק הזדמנויות עסקיות חדשות.

לסיכום, זמנים מאתגרים מצריכים חוסן, תעוזה ותכנון אסטרטגי מוקפד ויצירתי.

המלחמה הנוכחית אינה מוגבלת רק לשדה הקרב. העורף האזרחי הוא זירת קרב אינטגרלית שמצריכה הכרה בחשיבותה. כדי להמשיך בעמידה איתנה מול האתגרים הביטחוניים יש צורך מהותי לבסס את התעסוקה והכלכלה.

השקעות אסטרטגיות ביוזמות עסקיות בתקופה זו אינן רק החלטות כלכליות אלא צעד נחוש לקראת עתיד כלכלי-חברתי-בטחוני משגשג ובטוח יותר בישראל.

מקורות:

הבורסה לניירות ערך, דו"ח סיכום אוקטובר 2023
https://www.tase.co.il/he/content/news-lobby/20231031_b

בנק ישראל, תחזית מקרו-כלכלית של חטיבת המחקר, אוקטובר 2023
https://www.boi.org.il/publications/pressreleases/c23-10-23/